De voordelen van een HIIT training

Voor wie niet van lange cardio sessies houdt, is een HIIT training de ideale oplossing. Dit is namelijk een leuke, gezonde en korte manier van vet verbranden. Wat jouw trainingsdoel ook is, met een HIIT training zal je deze bereiken. Maar wat is een HIIT training? En wat zijn de voordelen ervan?

Wat is een HIIT training?

HIIT is een afkorting voor High Intensity Interval Training. Bij een HIIT training wordt de training opgedeeld in intervallen. Tijdens de training wordt er afwisselend intensief getraind en even uitgerust. Je lichaam moet telkens opnieuw inspanning leveren. De pauzes zijn lang genoeg om even op adem te komen maar te kort om helemaal uit te rusten.

HIIT is dus een manier van trainen en niet een sport op zich. Een groot voordeel van HIIT is dat je het op allerlei verschillende sporten kunt toepassen. Het grote verschil tussen HIIT en reguliere cardio is dat je bij een cardiotraining op een consistent tempo gedurende een lange periode rent of loopt. Bij een HIIT training daarentegen, heb je korte periodes van explosiviteit. Bij hardlopen wordt dan ook geadviseerd om op zo’n 70-80% van je vermogen jezelf in te spannen, terwijl je bij HIIT de volle 100% geeft.

Geen verlies van spiermassa

Bij een cardio training verbrand je niet alleen vet, maar, als je lichaam wanhopig op zoek is naar meer energie, ook spiermassa. En spiermassa is belangrijk voor jouw gezondheid. Een groot voordeel van HIIT is dat je geen spiermassa verliest. 

Een gemiddelde HIIT training duurt namelijk maar rond de 20 minuten, en dat is te weinig tijd voor jouw lichaam om spieren af te gaan breken. Sterker nog, de kans is groot dat deze trainingsvorm uiteindelijk meer spiermassa oplevert.

Verbeterde conditie

Naast cardio is HIIT ook een hele goede manier om je conditie te verbeteren. De explosieve intervallen van inspanning trainen je hart om sneller meer bloed rond te pompen. Op deze manier kun je inspanningen uiteindelijk langer volhouden.

Het kost weinig tijd

Zoals wij al eerder vermeld hebben, duurt een gemiddelde HIIT training rond de 20 minuten. Dat maakt deze vorm van trainen ook een praktische keuze. Als je een warming up meerekent ben je namelijk na 25 minuten al klaar. Op deze manier hoef je tijdgebrek niet meer als excuus te gebruiken om niet te trainen.

Het verhoogt je metabolisme

Je metabolisme, en daarmee je vetverbranding, kan op meerdere manieren stijgen. Een HIIT training is hier één van. De intensieve intervallen zetten je lichaam aan tot het opschroeven van de vetverbranding, om de energie te leveren die je lichaam nodig heeft. De stofwisseling gaat daardoor sneller dan bij de gemiddelde cardiotraining. En dit helpt bij het verbranden van lichaamsvet.

En dit gebeurt niet alleen tijdens de training. Doordat je zo intensief bezig bent geweest, hebben je spieren enkele uren na de training ook nog energie nodig. Hierdoor verbrand je nog meer calorieën.

Goed voor je hart en longen

Regelmatig een HIIT training uitvoeren houdt je hart en longen gezond. Door de afwisseling van inspanning en rust, moeten je spieren en je hart hard werken. De wisselende intervallen zorgen ervoor dat je lichaam niet aan het tempo kan wennen en je dus elke keer weer een grote inspanning moet leveren.

VO2max is de hoeveelheid zuurstof die jouw lichaam in een bepaalde tijd kan transporteren en verbruiken tijdens fysieke inspanning. Hoe hoger de VO2max, hoe fitter je bent. Het betekent namelijk dat je per ademhaling meer zuurstof op kunt nemen. En uit onderzoek is gebleken dat 6 HIIT trainingen de VO2max al kunnen verdubbelen.

Richard Smith Fysiotherapie

Heb je last van een blessure waardoor je niet kunt starten met een HIIT training? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze fysiotherapeuten of neem contact met ons op. Samen zorgen wij ervoor dat je zo snel mogelijk van je blessure afkomt.